صالحین مسجد( با محوریت بینش مطهــر )

سنگر مجازی حلقه های صالحین

صالحین مسجد( با محوریت بینش مطهــر )

سنگر مجازی حلقه های صالحین

صالحین مسجد( با محوریت بینش مطهــر )
روش شناسی(متدولوژی) استاد مطهری
برای درک صحیح از اسلام، انسان و جهان هستی،
برای جستجو گران حقیقت بویژه جوانان جذاب خواهد بود.
روش شناسی فیلسوفی عارف
و فقیهی مجاهد
که هنوز عبارت زیبای او، وجدان های بیدار را
به تحسین نظام فکریش وا می دارد
که گفت:
"من ستایشگری معلمی هستم
که اندیشیدن را به من بیاموزد
نه اندیشه ها را"


پیوندهای روزانه
کلمات کلیدی

صالحین سردار شهید خادم صادق

بهترین تفریح مؤمن شناست.

استخر نیم بهای برق شیراز ویژه ی صالحین

استخر برق شیراز نیم بها

اصول کار تیمی

غدیرخم از نگاه شهید مطهری

مبلغ و میزان قدرت مقاومت یک ملّت

رئیس جمهور آمریکا فتوا صادر کرده است که

مقاومت مردم غزه نمونه ای از قدرت مقاومت انسان

امروز قضیّه‌ى اوّل جهان اسلام قضیّه‌ى غزّه است؛

خطبه‌هاى امام خامنه ای در نماز عید سعید فطر

سگ هارى و گرگ درنده‌اى به انسانهاى مظلوم حمله کرده است؛

سامانه پیامک KHAMENEI.IR

توصیه قرآن برای انتخاب همسر

همایش آسیب شناسی ماهواره (دجالواره)

دجال در آخر الزمان مردم را فرا می خواند به عبودیت خودش

مفهوم دجال در روایات

باید کار را از نقطه ی آسان و با مساعدت همگرایان آغاز کنیم

مقایسه دجالواره با ماهواره

دجال به عنوان نماد قدرت ثروت و فرهنگ که در تقابل با دین

باید با این هنر ها آشنا شد و با ابراز خودشان به جنگ آنها رفت

ماهواره به دنبال تغییر سبک زندگی

دجال که در آخر الزمان است با همه اقتدارهای دجال های گذشته

شروع عملیات افشای دجالواره شیطان با رمز یا علی بن ابیطالب علیه السلام

آغاز عملیات بزرگ افشای دجالواره شیطان

افشای دجالواره شیطان

شروع عملیات

سپاه احمدبن موسی شیراز پیشتاز افشای دجالواره ی شیطان

نشست های مقدماتی عملیات بزرگ دجالواره شیطان

یک شاه بیت اخلاقی در روابط اجتماعی

آخرین نظرات



مطالعه آنلاین و دانلود کتابهای

متفکر شهید استاد مرتضی مطهری


عنوان
اخلاق جنسی
استاد مطهری و روشنفکران
اسلام و مقتضیات زمان ۱
سلام و مقتضیات زمان۲
آشنایی با علوم اسلامی ۱
آشنایی با علوم اسلامی ۲
آشنایی با علوم اسلامی ۳
آشنایی با قرآن ۳
آشنایی با قرآن ۴
آشنایی با قرآن ۵
آشنایی با قرآن ۶
آشنایی با قرآن ۷
آشنایی با قرآن ۸
اصول فلسفه و روش رئالیسم ۱
امامت و رهبری
امدادهای غیبی در زندگی بشر
انسان در قرآن
انسان کامل
انسان و ایمان
انسان و سرنوشت
بیست گفتار
پاسخهای استاد به نقدهای کتاب مساله حجاب
پیامبر امی
پیرامون انقلاب اسلامی
پیرامون جمهوری اسلامی
تعلیم و تربیت در اسلام
تکامل اجتماعی انسان
توحید
جاذبه و دافعه علی
جامعه و تاریخ
جهاد
جهان بینی توحیدی
حرکت و زمان در فلسفه اسلامی ۱
حرکت و زمان در فلسفه اسلامی ۲
حق و باطل
حکمتها و اندرزها
حماسه حسینی ۱
حماسه حسینی ۲
حماسه حسینی ۳
خاتمیت
ختم نبوت
خدمات متقابل اسلام و ایران
داستان راستان ۱
داستان راستان ۲
درسهای الهیات شفا۱
درسهای الهیات شفا۲
ده گفتار
زندگی جاوید یا حیات اخروی
سیری در سیره ائمه اطهار
سیری در سیره نبوی
سیری در نهج البلاغه
شرح منظومه ۱
شرح منظومه ۲
شش مقاله (جهان بینی الهی و جهان بینی مادی)
عدل الهی
علل گرایش به مادیگری
فطرت
فلسفه اخلاق
فلسفه تاریخ ۱
فلسفه تاریخ ۲
قیام و انقلاب مهدی
گفتارهای معنوی
مساله حجاب
مساله ربا
مساله شناخت
معاد
مقالات فلسفی ۱
نبوت
نظام حقوق زن در اسلام
نظری به نظام اقتصادی اسلام
نقدی بر مارکسیسم
نهضت های اسلام صد ساله اخیر
وحی و نبوت
ولا ها و ولایتها


منبع:
http://www.motahari.org/Ketabha.html



***************




نام کتاب : آینده انقلاب اسلامى ایران

بازدید : 33978
تاریخ درج : 1391/03/21


برای مطالعه
فهرست
روی هرکدام
کلیک راست کنید
و در     OPEN in NEW TAB  مطالعه بفرمایید

Skip Navigation Links.
شناسه کتاب
Collapse دیباجه
Collapse اهداف روحانیت در مبارزات*
Collapse مفهوم آزادی عقیده
Collapse تحلیل انقلاب ایران (1) تحلیل انقلاب ایران (1)
Collapse تحلیل انقلاب ایران (2)
Collapse آینده انقلاب اسلامی ایران

Collapse ماهیت انقلاب ایران

Collapse ریشه های انقلاب اسلامی

Collapse عدالت اجتماعی

Collapse استقلال و آزادی

Collapse معنویت در انقلاب اسلامی

Collapse روحانیت و انقلاب اسلامی

Collapse وظایف حوزه های علمیه

Collapse نقش زن در جمهوری اسلامی

نقش بانوان در تاریخ معاصر ایران

درباره ی جمهوری اسلامی

مصاحبه مطبوعاتی

جمهوری اسلامی- انتقادها

مصاحبه تلویزیونی (1)

مصاحبه تلویزیونی (2)

مصاحبه تلویزیونی (3)
Collapse بخش ضمیمه: آزادی عقیده

Collapse فرق فکر و عقیده و اشتباه اعلامیه جهانی حقوق بشر

Collapse اسلام و آزادی تفکر
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری




نمونه ای از متن:
 
نکته ظریف مطلب این است:
اسلام جهت گیری نهضتهای الهی را به سوی مستضعفین می داند
نه این که خاستگاه هر نهضت و انقلاب را هم منحصرا مستضعفین می داند.

مکتب مادی می گوید نهضت فقط و فقط به دوش محرومان است علیه مرفه ها؛ به دوش محرومان و به سود محرومان. اسلام نهضت پیغمبران را به سود محرومان می داند نه این که منحصرا به دوش محرومان بداند. قرآن دلایل روشنی در این مطلب دارد. این تفاوت میان جهت گیری و خاستگاه را گاهی ملاحظه نکرده اند و نمی کنند. ریشه اساسی مطلب این است: کسانی که این گونه می گویند، انقلابها را به اصطلاح خصلتهای بالذات اجتماعی می دانند یعنی می گویند انسانی نیست و ریشه ای در ساختمان انسانها ندارد، ریشه ای در تغییرات اجتماعی دارد؛ در صورتی که اسلام همیشه روی فطرت یعنی روی انسان تکیه می کند ولو به عنوان یک فرد. به همین جهت است که اسلام مخاطب خودش را منحصرا محرومان قرار نمی دهد، مخاطب را همه مردم قرار می دهد حتی خود آن مرفه و استضعافگر، چون از نظر اسلام در درون هر استضعافگری، در درون هر فرعونی از فرعونها یک انسانِ در زنجیر نهفته است، یعنی در منطق اسلام فرعون فقط بنی اسرائیل را به زنجیر نکشیده، یک انسان را هم در درون خودش به زنجیر کشیده، انسانی که دارای فطرت الهی است و ارزشهای الهی سرش می شود ولی در زندانِ این فرعون بیرونی است. و لهذا پیغمبران، اول می روند سراغ آن انسانِ به زنجیر کشیده شده ی در درون فرعونها بلکه آن انسان را علیه فرعون حاکم بر انگیزانند و بتوانند انقلاب را از درون ایجاد کنند. البته اینجا موفقیت به آن نسبت نیست که کسی انسان درونی اش در زنجیر نباشد. ممکن است ده درصد موفقیت باشد ممکن است پنج درصد یا یک درصد. وَ قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ الِ فِرْعَوْنَ یَکْتُمُ ایمانَهُ [1]. . . یعنی انسانی از همان ملأ فرعون، از همان برخوردارها [چنین گفت و علیه فرعون قیام کرد. همچنین زن فرعون ] [2] از نظر زندگی و رفاه و این که در طبقه ی به اصطلاح استثمارگر و استضعافگر بود [مانند فرعون بود] ولی در منطق قرآن با دعوت موسی، زن فرعون علیه فرعون قیام می کند. اما اول در درون زن فرعون یک انسان واقعی نهفته بوده و به زنجیر کشیده شده بوده ولی نه در حد انسانی که در درون فرعون بود. او اول زنجیر درونی خودش را پاره کرد و بعد علیه شوهرش که فرعون و سمبل این نظام بود قیام کرد. اما این قیام به سود چه کسی بود؟ به سود سبطی ها؛ از میان قبطی ها به سود سبطی ها. فرق بین قبطی و سبطی این است که سبطی انسانی است که از ناحیه ی انسانهای بیرونی به زنجیر کشیده شده ولی خودش در درونش یا به زنجیر کشیده نشده یا کمتر کشیده شده است. قهرا دعوت موسی در میان اینها داوطلب بیشتری دارد؛ همان طور که وقتی پیغمبر اسلام ظهور کرد بیشتر چه کسانی دعوتش را پذیرفتند؟ لا اقل هشتاد درصد، محرومها پذیرفتند چون موانعشان کمتر بود، بیست درصد مرفه ها، ولی پیغمبر توانست در آن بیست درصد هم انقلاب ایجاد کند. پس این دو جهت را نباید با یکدیگر اشتباه کنیم. انقلابهای اسلامی به سود مستضعفین و در جهت خیر مستضعفین (آنهم نه مستضعف به عنوان یک طبقه) یعنی در جهت عدالت است، قهرا از او گرفته می شود به این داده می شود. آن که باید بگیرد، برایش هم فال است هم تماشا، یعنی هم پاسخگو به فطرت خودش است هم چیزی به دستش آمده. ولی آن که باید بدهد، به فطرتش پاسخ می گوید اما باید پا روی مطامع خودش بگذارد، از این جهت است که بسیار مشکل است. این است که موفقیت در میان این طبقه کم است. عده ای که آن گونه فکر می کنند، می گویند اصلا انقلاب اسلامی انقلابی است مال محرومان علیه مرفه ها، غیر محرومان اساسا انقلابی نیستند و نبوده اند و نخواهند بود، شرکت هم نداشته اند و کارهای انقلابی آنها دروغ بوده.

مجموعه آثار شهید مطهری . ج24،  صص: 147-146

[1] . غافر / 28.
[2] . [چند ثانیه ای نوار افتادگی دارد. ]




منبع:
پایگاه جامع استاد شهید مرتضی مطهری
http://www.mortezamotahari.com/fa/bookview.html?BookId=418&BookArticleID=0

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی