مطالعه آنلاین و دانلود کتابهای
متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
منبع:
http://www.motahari.org/Ketabha.html
نام کتاب : آینده انقلاب اسلامى ایران
بازدید : 33978تاریخ درج : 1391/03/21
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
پدیدآورنده : استاد شهید مرتضی مطهری
نمونه ای از متن:
نمونه ای از متن:
نکته ظریف مطلب این است:
اسلام جهت گیری نهضتهای الهی را به سوی مستضعفین می داند
نه این که خاستگاه هر نهضت و انقلاب را هم منحصرا مستضعفین می داند.
اسلام جهت گیری نهضتهای الهی را به سوی مستضعفین می داند
نه این که خاستگاه هر نهضت و انقلاب را هم منحصرا مستضعفین می داند.
مکتب مادی می گوید نهضت فقط و فقط به دوش محرومان
است علیه مرفه ها؛ به دوش محرومان و به سود محرومان. اسلام نهضت پیغمبران را
به سود محرومان می داند نه این که منحصرا به دوش محرومان بداند. قرآن دلایل
روشنی در این مطلب دارد. این تفاوت میان جهت گیری و خاستگاه را گاهی
ملاحظه نکرده اند و نمی کنند. ریشه اساسی مطلب این است: کسانی که این گونه
می گویند، انقلابها را به اصطلاح خصلتهای بالذات اجتماعی می دانند یعنی می گویند
انسانی نیست و ریشه ای در ساختمان انسانها ندارد، ریشه ای در تغییرات اجتماعی
دارد؛ در صورتی که اسلام همیشه روی فطرت یعنی روی انسان تکیه می کند ولو به
عنوان یک فرد. به همین جهت است که اسلام مخاطب خودش را منحصرا محرومان
قرار نمی دهد، مخاطب را همه مردم قرار می دهد حتی خود آن مرفه و استضعافگر،
چون از نظر اسلام در درون هر استضعافگری، در درون هر فرعونی از فرعونها یک
انسانِ در زنجیر نهفته است، یعنی در منطق اسلام فرعون فقط بنی اسرائیل را به
زنجیر نکشیده، یک انسان را هم در درون خودش به زنجیر کشیده، انسانی که
دارای فطرت الهی است و ارزشهای الهی سرش می شود ولی در زندانِ این فرعون
بیرونی است. و لهذا پیغمبران، اول می روند سراغ آن انسانِ به زنجیر کشیده شده ی در
درون فرعونها بلکه آن انسان را علیه فرعون حاکم بر انگیزانند و بتوانند انقلاب را از
درون ایجاد کنند. البته اینجا موفقیت به آن نسبت نیست که کسی انسان درونی اش
در زنجیر نباشد. ممکن است ده درصد موفقیت باشد ممکن است پنج درصد یا یک
درصد. وَ قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ الِ فِرْعَوْنَ یَکْتُمُ ایمانَهُ [1]. . . یعنی انسانی از همان ملأ فرعون،
از همان برخوردارها [چنین گفت و علیه فرعون قیام کرد. همچنین زن فرعون ] [2] از
نظر زندگی و رفاه و این که در طبقه ی به اصطلاح استثمارگر و استضعافگر بود [مانند
فرعون بود] ولی در منطق قرآن با دعوت موسی، زن فرعون علیه فرعون قیام
می کند. اما اول در درون زن فرعون یک انسان واقعی نهفته بوده و به زنجیر کشیده
شده بوده ولی نه در حد انسانی که در درون فرعون بود. او اول زنجیر درونی خودش
را پاره کرد و بعد علیه شوهرش که فرعون و سمبل این نظام بود قیام کرد. اما این قیام به سود چه کسی بود؟ به سود سبطی ها؛ از میان قبطی ها به سود سبطی ها. فرق بین
قبطی و سبطی این است که سبطی انسانی است که از ناحیه ی انسانهای بیرونی به
زنجیر کشیده شده ولی خودش در درونش یا به زنجیر کشیده نشده یا کمتر کشیده
شده است. قهرا دعوت موسی در میان اینها داوطلب بیشتری دارد؛ همان طور که
وقتی پیغمبر اسلام ظهور کرد بیشتر چه کسانی دعوتش را پذیرفتند؟ لا اقل هشتاد
درصد، محرومها پذیرفتند چون موانعشان کمتر بود، بیست درصد مرفه ها، ولی
پیغمبر توانست در آن بیست درصد هم انقلاب ایجاد کند.
پس این دو جهت را نباید با یکدیگر اشتباه کنیم. انقلابهای اسلامی به سود
مستضعفین و در جهت خیر مستضعفین (آنهم نه مستضعف به عنوان یک طبقه) یعنی
در جهت عدالت است، قهرا از او گرفته می شود به این داده می شود. آن که باید
بگیرد، برایش هم فال است هم تماشا، یعنی هم پاسخگو به فطرت خودش است هم
چیزی به دستش آمده. ولی آن که باید بدهد، به فطرتش پاسخ می گوید اما باید پا
روی مطامع خودش بگذارد، از این جهت است که بسیار مشکل است. این است که
موفقیت در میان این طبقه کم است.
عده ای که آن گونه فکر می کنند، می گویند اصلا انقلاب اسلامی انقلابی است
مال محرومان علیه مرفه ها، غیر محرومان اساسا انقلابی نیستند و نبوده اند و
نخواهند بود، شرکت هم نداشته اند و کارهای انقلابی آنها دروغ بوده.
مجموعه آثار شهید مطهری . ج24، صص: 147-146
مجموعه آثار شهید مطهری . ج24، صص: 147-146
[1]
. غافر / 28.
[2]
. [چند ثانیه ای نوار افتادگی دارد. ]
منبع:
پایگاه جامع استاد شهید مرتضی مطهری
http://www.mortezamotahari.com/fa/bookview.html?BookId=418&BookArticleID=0
منبع:
پایگاه جامع استاد شهید مرتضی مطهری
http://www.mortezamotahari.com/fa/bookview.html?BookId=418&BookArticleID=0