صالحین مسجد( با محوریت بینش مطهــر )

سنگر مجازی حلقه های صالحین

صالحین مسجد( با محوریت بینش مطهــر )

سنگر مجازی حلقه های صالحین

صالحین مسجد( با محوریت بینش مطهــر )
روش شناسی(متدولوژی) استاد مطهری
برای درک صحیح از اسلام، انسان و جهان هستی،
برای جستجو گران حقیقت بویژه جوانان جذاب خواهد بود.
روش شناسی فیلسوفی عارف
و فقیهی مجاهد
که هنوز عبارت زیبای او، وجدان های بیدار را
به تحسین نظام فکریش وا می دارد
که گفت:
"من ستایشگری معلمی هستم
که اندیشیدن را به من بیاموزد
نه اندیشه ها را"


پیوندهای روزانه
کلمات کلیدی

صالحین سردار شهید خادم صادق

بهترین تفریح مؤمن شناست.

استخر نیم بهای برق شیراز ویژه ی صالحین

استخر برق شیراز نیم بها

اصول کار تیمی

غدیرخم از نگاه شهید مطهری

مبلغ و میزان قدرت مقاومت یک ملّت

رئیس جمهور آمریکا فتوا صادر کرده است که

مقاومت مردم غزه نمونه ای از قدرت مقاومت انسان

امروز قضیّه‌ى اوّل جهان اسلام قضیّه‌ى غزّه است؛

خطبه‌هاى امام خامنه ای در نماز عید سعید فطر

سگ هارى و گرگ درنده‌اى به انسانهاى مظلوم حمله کرده است؛

سامانه پیامک KHAMENEI.IR

توصیه قرآن برای انتخاب همسر

همایش آسیب شناسی ماهواره (دجالواره)

دجال در آخر الزمان مردم را فرا می خواند به عبودیت خودش

مفهوم دجال در روایات

باید کار را از نقطه ی آسان و با مساعدت همگرایان آغاز کنیم

مقایسه دجالواره با ماهواره

دجال به عنوان نماد قدرت ثروت و فرهنگ که در تقابل با دین

باید با این هنر ها آشنا شد و با ابراز خودشان به جنگ آنها رفت

ماهواره به دنبال تغییر سبک زندگی

دجال که در آخر الزمان است با همه اقتدارهای دجال های گذشته

شروع عملیات افشای دجالواره شیطان با رمز یا علی بن ابیطالب علیه السلام

آغاز عملیات بزرگ افشای دجالواره شیطان

افشای دجالواره شیطان

شروع عملیات

سپاه احمدبن موسی شیراز پیشتاز افشای دجالواره ی شیطان

نشست های مقدماتی عملیات بزرگ دجالواره شیطان

یک شاه بیت اخلاقی در روابط اجتماعی

آخرین نظرات

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۱ ثبت شده است


درباره قرارگاه شهید باقری بسیج دانشجویی

در راستای تحولات در سازمان بسیج دانشجویی و حرکت آن به سمت دانشجویی تر و مأموریت گراتر شدن، جمعی از مسئولین و فعالین سال های اخیر بسیج دانشجویی دانشگاه ها، مجموعه فعالیت هایی را جهت تحول در بسیج دانشجویی کلید زدند، که شکل دادن قرارگاه شهید باقری، با هدف پشتیبانی فکری-محتوایی از بسیج های دانشجویی ...


در راستای تحولات در سازمان بسیج دانشجویی و حرکت آن به سمت دانشجویی تر و مأموریت گراتر شدن، جمعی از مسئولین و فعالین سال های اخیر بسیج دانشجویی دانشگاه ها، مجموعه فعالیت هایی را جهت تحول در بسیج دانشجویی کلید زدند، که شکل دادن قرارگاه شهید باقری، با هدف پشتیبانی فکری-محتوایی از بسیج های دانشجویی یکی از آنهاست.

در واقع، انجام صحیح و مناسب نقش پشتیبانی از بسیج های دانشجویی، به طوری که به شکل صحیح ستادی و با پرهیز از بعضی آسیب های معمول، تأمین کننده نیازهای واقعی و موجب پیشروی بسیج های دانشجویی باشد، یکی از دغدغه های این افراد در دوران مسئولیت شان در بسیج دانشجویی بود که در این مقطع خود عهده دار طراحی و اجرای این نوع نقش ستادی شدند. پس از نوشتن طرح اولیه، و انجام مشورت ها، و جرح و تعدیل ها، بخش های زیر برای قرارگاه شهید باقری در نظر گرفته شد و تیم تشکیل شده از مسئولین سال های اخیر بسیج دانشجویی، اجرای آن را شروع کردند:

۱- مجمع هفتگی (پاتوق بسیج)

مجمع هفتگی قرارگاه، که هر هفته پنجشنبه در سازمان برگزار می شود، محلی است برای آشنایی و ارتباط و هم افزایی تشکیلاتی اعضای قرارگاه با یکدیگر، و همچنین استفاده از برنامه و محصولاتی که توسط قرارگاه و با مشارکت اعضای آن تهیه شده است.

در هر جلسه‌ی مجمع، پس از بخش های ثابت مقدماتی مانند گزارش کوتاه شورا تبیین از مسائل روز و کارهای پیگیری شده، و… میهمان مجمع که از شخصیت های صاحب نظر فرهنگی-سیاسی یا مسئولین عالی رتبه نظام است، در قالب محورهایی که قبل از جلسه -با مشارکت اعضای قرارگاه- طراحی و اعلام شده، به پاسخگویی راجع به مسائل و سوالات اصلی مطرح در آن حوزه برای مسئولین بسیج دانشجویی می پردازد.

موضوعات جلسه یا تشکیلاتی اند (مثلاً راهبرد برخورد با انواع مخاطب در دانشگاه و راه‌های اثرگذاری)، یا فرهنگی-سیاسی (مثلاً نقدهای وارد بر یکی از قوا یا یکی از جریان‌های سیاسی کشور -با حضور مسئول آن- / یا: نحوه برخورد صحیح با اختلافات بین مومنین در فضای سیاسی). و در جلسه، محورهای بحث یک به یک اعلام می شوند و میهمان مجمع، نکات و پاسخ های خود در آن محور را بیان می کند.

در جلسات مجمع هفتگی فقط اعضای قرارگاه شهید باقری امکان حضور دارند، و میهمانان متناسب با این جمع خصوصی به بیان نظرات خود می پردازند. اعضای قرارگاه شهید باقری، مسئولین بسیج دانشگاه های تهران هستند که به بعضی دانشگاه ها برحسب جمعیت شان، سهمیه معدود اضافی نیز اختصاص یافته است. علاوه بر مسئولین فعلی، جمعی از مسئولین سابق و موثر بسیج دانشگاه های تهران نیز به عنوان عضو قرارگاه، از مدعوین مجمع هفتگی هستند.

علاوه بر برگزاری برنامه های فوق، در کنار مجمع هفتگی، برنامه ای با عنوان «پنجشنبه بازار» برگزار می شود که در ادامه توضیح آن خواهد آمد. همچنین بعد از جلسه نیز امکان تشکیل جلسات و گعده های غیررسمی بین اعضای قرارگاه و استفاده از این ظرفیت مجتمع مسئولین فعلی و سابق بسیج دانشجویی وجود دارد.

۲- بسته های تشکیلاتی

بسته های تشکیلاتی، انباشت تجربیات بسیج دانشجویی و کمک به تقویت برنامه های این تشکل کلیدی در دانشگاه از طریق رساندن ایده ها، تجربیات موفق دیگر دانشگاه ها، و اطلاعات قابل استفاده برای برگزاری بهتر فعالیت های بسیج دانشجویی را دنبال می کند.

بسته های تشکیلاتی،

  • یا به شکل لیست های کاربردی هستند (مثلاً لیست و مشخصات اساتید قابل استفاده در یک حوزه، یا: لیست و مشخصات محل های مناسب برای برنامه های اردویی در تهران)،
  • یا مجموعه ایده ها و نکات برای برگزاری برنامه ها و فعالیت های معمول بسیج هستند (مثلاً مجموعه ایده برای برنامه های ماه محرم بسیج در دانشگاه، یا: مجموعه تجربیات راجع به برگزاری اردوهای راهیان نور)،
  • یا ایده های موردی و نو با توجه به مسائل روز و ظرفیت های پیش آمده (مثلاً فعالیت های قابل انجام در دانشگاه در موضوع اصلاح قانون انتخابات، یا: معرفی یک مستند ویژه تولید شده و پیشنهاد نحوه استفاده از آن در دانشگاه).

این بسته های تشکیلاتی معمولاً با توجه به تجربیات گذشته و فعالیت ها و ایده های موفقی که بعضی بسیج ها به سراغ آن رفته اند، تهیه می شوند؛ و پس از انتشار نسخه اولیه بسته، با مشارکت اعضای قرارگاه و در اختیار قرار دادن ایده ها و تجربیات تکمیلی توسط آنها، تکمیل می گردند، تا انشاءالله مجموعه ای مناسب و قابل استفاده برای فعالین آینده ی بسیج دانشجویی آماده شود.

بسته های تشکیلاتی -به همراه بعضی تولیدات دیگر قرارگاه که در ادامه ذکر خواهد شد-، اولاً در مجمع هفتگی قرارگاه توزیع می شوند، ثانیاً به دفاتر بسیج دانشجویی های بزرگ کشور ارسال می شوند، ثالثاً -در صورت نداشتن محتوای محرمانه و داخلی بسیج- در سایت قرارگاه قرار داده می شوند تا عموم فعالین حزب اللهی امکان استفاده از آن را پیدا کنند.

۳- آگاهی نامه

ارائه‌ی یک مجموعه‌ی خلاصه و جامع از چند مسئله مهم و بحث برانگیز هفته، کمک به شنیده شدن حرف های مختلف داخل جبهه انقلاب و در نتیجه تقویت همگرایی اعضا، و مطلع شدن و استفاده کردن از کارها و فعالیت های هم جبهه ای ها، اهدافی هستند که در آگاهی نامه ی قرارگاه دنبال می شود.

آگاهی نامه ی هر هفته، شامل چند بخش کلی است:

الف- معرفی مراکز جبهه انقلاب؛ در هر شماره یکی از مراکز فرهنگی انقلابی در چند سرفصل اهداف و رویکردها، پروژه های جاری، چهره های اصلی، نیازها، ظرفیت های قابل استفاده برای تشکل های دانشجویی، و راه های ارتباطی معرفی می شود.

ب- اخبار فعالیت ها و محصولات فعالین جبهه انقلاب؛ در هر شماره، چند خبر آن هفته درباره فعالیت های جدید یا محصولات تازه تولیدشده توسط فعالین جبهه انقلاب به طور خلاصه گزارش می شود.

ج- مسائل هفته؛ در این بخش، صفر تا صد مسائل بحث برانگیز فرهنگی-سیاسی هفته (پس از بررسی تفصیلی و مطالعه اخبار و اطلاعات رسانه های مختلف راجع به آن موضوع) در قالبی نو، فشرده و مستند ارائه می گردد، تا امکان مرور کلی مسائل، و ملاحظه همه مواضع اتخاذ شده در یک موضوع برای اعضای قرارگاه فراهم گردد.

علاوه بر بخش های فوق، بعضی شماره های آگاهی نامه شامل پرونده ویژه هایی است که به طور خلاصه به بیان و بررسی یک موضوع تاریخی می پردازد.

۴- جزوات مطالعاتی

وجود مجموعه ی مطالعاتی جمع و جور و جذاب و متنوع که در حوزه های مختلف، نگاه ها و نگرش های لازم برای یک دانشجوی بسیجی را شکل دهد، و گفتمان انقلابی مشترکی را بین فعالان بسیج ایجاد کند، از نیازهای بر زمین مانده ی بسیج دانشجویی است که جزوات مطالعاتی قرارگاه آن را هدف گرفته اند.

این جزوات که غالباً گفتارهایی راهگشا از امام و آقا، یا گفتارهایی ویژه از اساتید جبهه انقلاب هستند (که با ویرایش خاص و جذاب آماده شده اند)، با انتشار هفتگی به دنبال این هستند که انشاءالله از طرفی به عنوان یک منبع مختصر و مفید -با مشارکت اعضای قرارگاه- در برنامه مطالعه هفتگی دانشجویان بسیجی دانشگاه ها قرار بگیرند، و از طرف دیگر یک مجموعه ی محتوایی قابل توصیه به فعالین فعلی و آینده بسیج دانشجویی، و نیز قابل استفاده در برنامه هایی مثل راهیان نور، اردوهای تشکیلاتی و… را شکل دهند.

سعی شده است که این جزوات مطالعاتی، نه تنها عامل فاصله گیری مخاطب از عمل مجاهدانه و سوق دادن وی به فضای صرفاً تئوریک نباشند، بلکه موجب دغدغه سازی برای مخاطب و به نوعی فراهم کننده پشتوانه برای عمل انقلابی وی باشند.

برای تهیه این جزوات، آرشیو نسبتاً کاملی از مجموعه جزوات منتشر شده توسط تشکل های مختلف دانشجویی در دهه ی اخیر جمع آوری، و پس از بررسی ها، بعضی از آن ها مورد ویرایش و استفاده قرار گرفت، و بعضی جزوات نیز از ابتدا تهیه گردید.

۵- تولیدات پشتیبان

منظور از تولیدات پشتیبان، تولیدات فرهنگی-هنری غیرمتنی مانند تئاتر خیابانی، مستند، نمایشگاه عکس و متن، برنامه های هنری غیرنمایشی و… هستند که می توانند به مناسبت های مختلف، مورد استفاده ی بسیج های دانشجویی قرار گیرند.

تولیدات پشتیبان ممکن است محصولات تولید شده ی موجود توسط مراکز فرهنگی کشور باشند، که قرارگاه شهید باقری شناسایی، بومی سازی (با توجه به فضای دانشجویی)، رایزنی برای تهیه و در اختیار دانشگاه ها قرار دادن این تولیدات را پیگیری می کند؛ یا ممکن است تولیداتی باشند که با توجه به نیاز اعلام شده توسط اعضای قرارگاه یا نیاز شناسایی شده توسط ستاد قرارگاه، توسط قرارگاه به یکی از مراکز فرهنگی کشور سفارش داده می شوند، یا در صورت عدم امکان سفارش، توسط خود قرارگاه تولید می شوند.

۶- پنجشنبه بازار

پنجشنبه بازار یک مجموعه نمایشگاهی نامنظم و مردمی است که در قالب میزهایی در کنار مجمع هفتگی پنجشنبه ها توسط اعضای قرارگاه یا ستاد قرارگاه یا مجموعه های فرهنگی دیگر برپا می شود.

در پنجشنبه بازار قرارگاه، به جز توضیح و توزیع آگاهی نامه، جزوه مطالعاتی، و بسته های تشکیلاتی قرارگاه، و نیز ارائه ی محصولات خاص قابل استفاده ی تولید شده توسط مراکز فرهنگی (یا کارهای جالب و مفید انجام گرفته توسط آنها)، و معرفی کتاب هفته (مناسب برای مطالعه و توزیع در دانشگاه ها)، اعضای قرارگاه به ارائه ی محصولات و فعالیت های خود (بسیج دانشجویی دانشگاه شان) می پردازند، تا ضمن توزیع گسترده تر محصولات تولیدی شان (اعم از نشریه، بیانیه، محصول چندرسانه ای، مجموعه نمایشگاهی، طرح فعالیتی، و…)، ایده ها و تجربیات موفق شان را به دیگر اعضای قرارگاه نیز منتقل کنند، و فضای همیاری و هم افزایی تشکلی شکل بگیرد.

پخش فیلم از برنامه های موفق اخیر هر دانشگاه (مثلاً کرسی آزادفکری، برنامه های میدانی و…) نیز ظرفیتی قابل استفاده برای اعضای قرارگاه در پنجشنبه بازار است.

۷- ارتباطات و سایت

اطلاع رسانی برنامه های قرارگاه و گرفتن بازخورد و مشورت، رساندن تولیدات و محصولات قابل استفاده به دانشگاه ها، و پاسخگویی به سوالات و پیشنهادات اعضای قرارگاه پیرامون بخش های مختلف، و به طور کلی برقراری ارتباط مناسب دوسویه با اعضای قرارگاه، از طریق پیامک، ایمیل و تلفن، و مدیریت شبکه توزیع پستی قرارگاه از وظایف این بخش است.

همچنین سایت قرارگاه شهید باقری به نشانیq-b.ir به انتشار محتواهای تولید شده در قرارگاه، در دو سطح عمومی و ویژه ی اعضا می پردازد.

در پایان، ضمن تأکید بر این نکته که میزان موفقیت قرارگاه منوط به فعال بودن و خود را صاحب خانه دانستن اعضای قرارگاه است، از همه ی اعضای قرارگاه شهید باقری خواهشمندیم ضمن دعای خیر برای به نتیجه مناسب و مرضی حضرت حق رسیدن این حرکت در بسیج دانشجویی، با نظرات شان در ابتدای کار و در اثنای آن، ستاد قرارگاه را در انجام فعالیت ها راهنمایی کنند.

انشاءالله از طرفی بتوانیم در این سال تحصیلی مهم که مسیر چند سال آینده ی نظام اسلامی در آن رقم می خورد، با همفکری و همیاری وظایف مان را به درستی انجام دهیم، و از طرف دیگر بنیان یک کار خوب و ماندگار را در شجره طیبه بسیج دانشجویی گذاشته باشیم.

و علی الله فلیتوکل المومنون

  معرفی اجمالی قرارگاه شهید باقری بسیج دانشجویی (حجم: ۱۱۰٫۸ 


آدرس قرارگاه در اینترنت

http://q-b.ir/about

۰ نظر ۲۵ اسفند ۹۱ ، ۱۸:۰۹
وبلاگ صالحین مسجد(با محوریت بینش مطهر)
 سردار نقدی در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف:

http://www.basij.ir/attachment/4696012.JPG

امروز زمان وارد شدن

به لایه های اجرایی

اقتصاد مقاومتی است



 رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: کارشناسان در رسانه ها بیشتر پیرامون کلیات اقتصاد مقاومتی بحث می کنند و برای لایه های اجرایی و پایین تر نمی توانند صحبت کنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی بسیج، سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی در نشست اقتصاد مقاومتی که به همت مرکز مطالعات بسیج دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد به آسیب شناسی پیرامون نحوه پرداختن به فرمایشات محوری ولایت اشاره نموده و گفت: کلیات موضوعات مطرح شده در فرمایشات ولایت مانند جنگ نرم، اصلاح الگوی مصرف و ... مورد نظر قرار می گیرد و همایش ها و برنامه های کلی در این خصوص انجام می گردد ولی به جزییات و نحوه اجرا کمتر پرداخته می شود.

سردار نقدی تولیدات و برنامه های ارزشمند پیرامون اقتصاد مقاومتی را یادآور شده و اظهار داشت: لازم است به کلیات یک موضوع در چند نوبت محدود پرداخته شده و سپس بر روی جزییات راهگشا کار شود.

وی ضمن تعریف اقتصاد مقاومتی از دیدگاه نظریه پرداز آن تصریح کرد: بسیج از فرمایشات ولایت، 12 مولفه برای اقتصاد مقاومتی استخراج و سپس وارد فعالیت های اجرایی و عملیاتی پیرامون آن شده است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین پیشرفت های بسیج در زمینه ترویج مولفه های مردمی اقتصاد مقاومتی را یادآور شده و بیان کرد: بسیج با استخراج و تعیین راهکارها و مولفه های کلان برای اقتصاد مقاومتی؛ آنها را به دولت و دستگاه های مربوطه ارائه کرده است. و اگر حمایت های بهتری از سوی دولت و دستگاه های مسئول در اجرای اقتصاد مقاومتی توسط بسیج صورت پذیرد، بسیج کارهای بهتر و برجسته تری را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه امروز زمان وارد شدن به لایه های عملیاتی اقتصاد مقاومتی است خاطرنشان کرد: لازم است دانشجویان به اقتصاد دانش بنیان و راهکارهای عرضه محصول به جای مواد خام در بازار جهانی توجه بیشتری کنند تا مواد خام کمتر صادر شود چون مواد خام توسط شرکت های خارجی به محصول نهایی تبدیل شده و به کشور وارد می شود.

ایشان با انتقاد از کم بودن ارتباط صنعت و دانشگاه خاطرنشان کرد: با آنکه می توان به قدرت علمی داخل اتکا کرد ولی برخی صنایع کشور، تکنولوژی های جدید را از خارج می گیرند.
۰ نظر ۲۲ اسفند ۹۱ ، ۱۲:۲۰
وبلاگ صالحین مسجد(با محوریت بینش مطهر)


متن کامل سخنرانی تبیینی سردار نقدی

رییس سازمان بسیج مستضعقین

پیرامون اقتصاد مقاومتی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على نبیّنا و حبیب قلوبنا ابىالقاسم المصطفى محمّد و على آله الأطیبین الأطهرین المنتجبین

تبریک عرض می کنم این روز مبارک را به همه ی بزرگواران، حلول ماه ذی الحجه الحرام و پیوند آسمانی امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرا علیها السلام که بزرگترین نعمات و برکات را برای امت اسلام و جامعه بشری بدنبال داشت که از جمله آنهاست موالید بسیار گرانقدری چون حضرت امام حسین علیه السلام و امام حسن علیه السلام و حضرت زینب کبری علیها السلام و میدان هایی که برای بشریت این بزرگواران اداره کردند و درس هایی که آموختند. امیدواریم که این روز بر همه مبارک باشد و بتوانیم قدردان این نعمات الهی باشیم.

جلسه ای که خدمت بزرگواران و عزیزان هستیم تبیین مساله اقتصاد مقاومتی و چگونگی بازگویی آن برای جامعه است. از زبان بسیج و در جامعه بسیج طبیعتا این موضوع از نگاه های مختلف قابل تجزیه و تحلیل و بررسی است مثلا در ابعاد اقتصاد کلان، ابعاد روابط بین الملل و در ابعاد ساختار های مالی یک کشور، وقتی ما میخواهیم به سراغ تبیین این مسئله برای جامعه و برای بسیج برویم  ممکن است نا خوداگاه در این مسیر و این ریل ها قرار گیریم که بخواهیم در این افق ها مسئله را طرح کنیم.

این بزرگترین آفت و آسیبی است که ممکن است کار ما داشته باشد ما اول باید بدانیم که هدفمان از تبیین اقتصاد مقاومتی و بحث ترویج گفتمان ولایت در بحث اقتصاد مقاومتی چیست؟ آیا ما می خواهیم یک بحث نظری و تئوریک را بشکافیم و افراد باید روشن بشوند؟ خیر، این نیست حتما این نیست، شاید فقط در یک اقشاری مثل اساتید، اصناف و کارگزاران عالی دولتی اگر ما قرار بگیریم و بخواهیم جلسه ای برای تبیین بگذاریم وارد ابعاد اقتصاد کلان ،  مسائل روابط اقتصادی بین الملل و امثال این موضوعات بشویم. اما اینجا ما می خواهیم برای بدنه انبوه بسیج و مردم، اقتصاد مقاومتی را بشکافیم، برای آنکه آنها را وارد عمل کنیم تا نقش خودشان را ایفا کنند.

از میان دوازده رکن مهمی که از تحلیل فرمایشات مقام معظم ولایت در خصوص اقتصاد مقاومتی استخراج کردیم شش رکن آن مخاطبش عموم مردم هستند در بقیه موارد نیز مردم نقش دارند و در آن شش رکن دیگر دولت، دستگاه ها و دیگران نقش دارند. اما مخاطب اصلی شش محور از 12 محور و مولفه اصلی  ارکان مهم اقتصاد مقاومتی خود مردم هستند که ما بیشتر باید با تاکید بر این شش مولفه و محور، مساله را تبیین کنیم.

نحوه تبیین مطلب هم باید به گونه ای باشد که منجر به عمل بشود. باید حواسمان جمع باشد توجه کنیم که بیان این مساله فقط برای استدلال و اغنای فکری مخاطب نیست که ما فقط یک بحث استدلالی - علمی تئوریک خشک را ارائه بدهیم و ابعاد مسئله را بشکافیم؛ بلکه بایستی توام با شوق، انگیزش و حرکت دادن به فرد و مخاطب باشد. صرف این که ما استدلالی بگوییم اقتصاد مقاومتی این است و حالا این بخش ها عمدتا مربوط به دولت است و این بخشها مربوط به مردم است با استدلال ها و مبانی آنها را تبیین کردیم، کفایت نمی کند. نحوه ی بیان ما و نحوه طرح مطلب ما باید به گونه ای باشد که شوق بیانگیزد در مخاطب و حرکت کند و بیاید به میدان، یعنی شما شب عملیات، طرح عملیات را خشک و خالی تبیین نمی کنید برای بچه ها، مثل جبهه، کالک را بگذاری و بگویی گردان الف از این طرف میرود، اینجا که رسید سکوت می کند تا گردان ب برسد، وقتی خبر دادم  حمله می کنیم، اینها رو خشک و خالی که نمی گفتند. شب عملیات با یک روح حماسه با یک زیارت عاشورا با یک حرکتی با یک عشقی با یاد شهدا، یادش بخیر کی ،اینجا چیکار می کرد ،سنگر دشمن وقتی مقاومت میکرد  چه کرد، لحظه به لحظه را فرمانده توصیف می کرد برای رزمنده که رزمنده حس بگیره برای عملیات.

اینجا باید شما اگر میخواهید تبیین کنید و تمام بدنه ای که می خواهند بروند نهضت روشنگری که معاونت فرهنگی متولی آنهاست یا نمایندگی برای هادیان سیاسی که می خواهند آماده کنند برای کار، یا تربیت و آموزش یا مربیان یا سر گروه های صالحین، همه اینها که می خواهند آماده کنند؛ برای بیان این مطلب، این را باید قشنگ برای گروه ها تبیین کنند که آقا مساله فقط یک استدلال نیست اول باید در فضای اقتصاد کلان نروید، بیایید در اقتصاد خرد. دامنه ای از مردمی توانند نقش آفرینی عمده داشته باشند و در این دامنه اقتصاد خرد و این محورها و مولفه هایی که مردم مخاطب آن هستند و بدنه مردم هستند توام با انگیزش و شوق دادن و حرکت دادن ،حس دادن برای حرکت و اقدام، که یک رزمنده بیاید به میدان عرضه اقتصاد حضور پیدا کند. اینجوری باید ما مساله را بیان کنیم و شرح دهیم که منجر به عمل شود. نرویم بگوییم طوری نباشد که فقط بگوییم اگر از همه امتحان بگیریم همه بلد هستند، بگوییم راه افتاده اند، چقدر اشتغال ایجاد شد در اثر گفتار ما، چقدر کار ایجاد شد، چقدر مشکلات الگوی مصرف حل شد، یقینا اتفاقاتی می افتد، بالاخره بسیج وقتی دارد وارد عرصه می شود این انتظارات ازش هست.  اینجا میدان جنگ است، اینجا ما الان در گیر جنگ اقتصادی هستیم به طور کامل، از همه ابزارش داره دشمن استفاده میکند که ما رو، زمین بزنه. همه استعدادهایش را بکار گرفته و هیچ شوخی هم ندارد. همانطور که در جنگ جنگیدیم باید اینجا هم بجنگیم. تئوری جنگ را بلد باشیم خرمشهر آزاد نمی شود، حالا ما هر چقدر بلد باشیم. تاکتیک چیه، استراتژیک نظامی چیه، سلاح ها را چطور بکار می گیرند، توپخانه چطور شلیک می کنند، چطور نقطه یابی بکنیم، چطور دیده بانی بکنیم، همه را اگر تئوری بلد باشی خرمشهر که آزاد نمی شود، فتح المبین که ایجاد نمی شود، بستان که آزاد نمی شود، برای اینکه اینها آزاد بشوند باید عمل کنی. فلذا تصور نکنیم که مثلا می خواهیم توحید، معاد، نبوت و اصول دین بگوییم بلکه می خواهیم یک طرح عملیاتی را بدهیم تا بچه ها بروند وارد عملیات شوند. نمی خواهیم یک اصول اعتقادی و باوری را بگوییم. بلکه یک طرح و برنامه اجرایی را می خواهیم شرح بدهیم و انگیزه و روحیه بدهیم تا بیایند در عمل. این مساله خیلی مهم است. تاکید بر این مطلب می شود همه این را بدانند.

۰ نظر ۲۲ اسفند ۹۱ ، ۱۲:۰۸
وبلاگ صالحین مسجد(با محوریت بینش مطهر)