صالحین مسجد( با محوریت بینش مطهــر )

سنگر مجازی حلقه های صالحین

صالحین مسجد( با محوریت بینش مطهــر )

سنگر مجازی حلقه های صالحین

صالحین مسجد( با محوریت بینش مطهــر )
روش شناسی(متدولوژی) استاد مطهری
برای درک صحیح از اسلام، انسان و جهان هستی،
برای جستجو گران حقیقت بویژه جوانان جذاب خواهد بود.
روش شناسی فیلسوفی عارف
و فقیهی مجاهد
که هنوز عبارت زیبای او، وجدان های بیدار را
به تحسین نظام فکریش وا می دارد
که گفت:
"من ستایشگری معلمی هستم
که اندیشیدن را به من بیاموزد
نه اندیشه ها را"


پیوندهای روزانه
کلمات کلیدی

صالحین سردار شهید خادم صادق

بهترین تفریح مؤمن شناست.

استخر نیم بهای برق شیراز ویژه ی صالحین

استخر برق شیراز نیم بها

اصول کار تیمی

غدیرخم از نگاه شهید مطهری

مبلغ و میزان قدرت مقاومت یک ملّت

رئیس جمهور آمریکا فتوا صادر کرده است که

مقاومت مردم غزه نمونه ای از قدرت مقاومت انسان

امروز قضیّه‌ى اوّل جهان اسلام قضیّه‌ى غزّه است؛

خطبه‌هاى امام خامنه ای در نماز عید سعید فطر

سگ هارى و گرگ درنده‌اى به انسانهاى مظلوم حمله کرده است؛

سامانه پیامک KHAMENEI.IR

توصیه قرآن برای انتخاب همسر

همایش آسیب شناسی ماهواره (دجالواره)

دجال در آخر الزمان مردم را فرا می خواند به عبودیت خودش

مفهوم دجال در روایات

باید کار را از نقطه ی آسان و با مساعدت همگرایان آغاز کنیم

مقایسه دجالواره با ماهواره

دجال به عنوان نماد قدرت ثروت و فرهنگ که در تقابل با دین

باید با این هنر ها آشنا شد و با ابراز خودشان به جنگ آنها رفت

ماهواره به دنبال تغییر سبک زندگی

دجال که در آخر الزمان است با همه اقتدارهای دجال های گذشته

شروع عملیات افشای دجالواره شیطان با رمز یا علی بن ابیطالب علیه السلام

آغاز عملیات بزرگ افشای دجالواره شیطان

افشای دجالواره شیطان

شروع عملیات

سپاه احمدبن موسی شیراز پیشتاز افشای دجالواره ی شیطان

نشست های مقدماتی عملیات بزرگ دجالواره شیطان

یک شاه بیت اخلاقی در روابط اجتماعی

آخرین نظرات

۲ مطلب در بهمن ۱۳۹۲ ثبت شده است

امام خمینی:

اگر کسی‌ احکام‌ ‌را‌ ‌آن‌ طور ‌که‌ خدا راضی‌ نیست‌ تفسیر کرد. بدعتی‌ ‌در‌ اسلام‌ گذاشت‌ ‌به‌ اسم‌ این‌ ‌که‌ عدل‌ اسلامی‌ چنین‌ اقتضا می‌کند احکام‌ خلاف‌ اسلام‌ ‌را‌ اجرا کرد، بر علماء واجب‌ ‌است‌ ‌که‌ اظهار مخالفت‌ کنند. هر گاه‌ اظهار مخالفت‌ نکنند مورد لعن‌ خدا قرار می‌گیرند، و این‌ ‌از‌ آیه شریفه‌ پیداست‌، و نیز ‌در‌ حدیث‌ ‌است‌ ‌که‌. إِذا ظَهَرَت‌ِ البِدَع‌ُ فَلِلعالِم‌ِ أن‌ یُظهِرَ عِلمَه‌ُ؛ و إلّا فَعَلَیه‌ِ لَعنَةُ اللّه‌ِ. چون‌ بدعتها پدید آید بر عالم‌ واجب‌ ‌است‌ ‌که‌ علم‌ (دین‌) خویش‌ ‌را‌ اظهار کند و گر نه‌ لعنت‌ خدا بر او خواهد بود.



خدایا! بی‌ شک‌ تو می‌دانی‌ ‌آن‌ چه‌ ‌از‌ ‌ما سرزده‌ (یعنی‌ مبارزه‌ ای‌ ‌که‌ اخیرا بر ضد دستگاه‌ حاکمه اموی‌ پیش‌ گرفته‌ ایم‌) رقابت‌ ‌در‌ ‌به‌ دست‌ آوردن‌ قدرت‌ سیاسی‌ نبوده‌ و نه‌ جستجوی‌ ثروت‌ و نعمتهای‌ زائد، بلکه‌ برای‌ این‌ بوده‌ ‌که‌ اصول‌ و ارزشهای‌ درخشان‌ دینت‌ ‌را‌ بنماییم‌ و ارائه‌ دهیم‌ و ‌در‌ کشورت‌ اصلاحات‌ پدید آوریم‌ و بندگان‌ ستم‌ زده‌ات‌ ‌را‌ ایمن‌ و برخوردار ‌از‌ حقوق‌ مسلمشان‌ گردانیم‌، و نیز تا ‌به‌ وظائفی‌ ‌که‌ مقرر داشته‌ ای‌ و ‌به‌ سنن‌ و قوانین‌ و احکامت‌ عمل‌ شود.

بنا بر این‌، شما (گروه‌ علمای‌ دین‌) ‌ما ‌را‌ ‌در‌ انجام‌ این‌ مقصود یاری‌ می‌کنید و داد ‌ما ‌را‌ ‌از‌ قدرتهائی‌ ‌که‌ بر شما ستم‌ روا داشتند و کسانی‌ ‌که‌ ‌در‌ خاموش‌ کردن‌ مشعل‌ پیامبرتان‌ کوشیدند می‌ستانید خدای‌ یگانه‌ ‌ما ‌را‌ کفایت‌ ‌است‌ و بر او تکیه‌ می‌کنیم‌ و ‌به‌ سوی‌ او رو می‌آوریم‌ و سرنوشت‌ ‌به‌ دست‌ او و بازگشت‌ ‌به‌ او ‌است‌.

می‌فرماید:. اعتبروا أیّها الناس‌ بِما وعظ اللّه‌ُ ‌به‌ أولیاءه‌ ‌من‌ سوء ثنائه‌ ‌علی‌ الاحبار. خطاب‌ ‌به‌ دسته مخصوص‌، حاضرین‌ مجلس‌، اهل‌ شهر و بلد، اهل‌ مملکت‌ و ‌ یا ‌ مردم‌ دنیای‌ ‌آن‌ روز

یست‌، بلکه‌ هر کس‌ ‌را‌ ‌در‌ هر زمان‌ ‌که‌ این‌ ندا ‌را‌ بشنود شامل‌ می‌شود، مثل‌:. ‌ یا ‌ أیها الناس‌. ‌که‌ ‌در‌ قرآن‌ آمده‌ ‌است‌ خداوند با اعتراض‌ ‌به‌. احبار. یعنی‌ علمای‌ یهود و استنکار رویه آنها، اولیاء خویش‌ ‌را‌ موعظه‌ فرموده‌ و ‌به‌ آنان‌ پند داده‌ ‌است‌. منظور ‌از‌. اولیاء. کسانی‌ هستند ‌که‌ توجه‌ ‌به‌ خدا دارند و ‌در‌ جامعه‌ دارای‌ مسئولیت‌ می‌باشند نه‌ این‌ ‌که‌ منظور ائمه‌ علیهم‌ ‌السلام‌ باشد.

اذ یقول‌ «لَو لا یَنهاهُم‌ُ الرَّبّانِیُّون‌َ وَ الأَحبارُ عَن‌ قَولِهِم‌ُ الإِثم‌َ وَ أَکلِهِم‌ُ السُّحت‌َ، لَبِئس‌َ ما کانُوا یَصنَعُون‌َ.» خداوند ‌در‌ این‌ آیه‌. ربانیون‌. و. احبار. ‌را‌ مورد نکوهش‌ قرار می‌دهد ‌که‌ چرا آنها ‌که‌ علمای‌ دینی‌ یهود بوده‌اند ستم‌ کاران‌ ‌را‌ ‌از‌. قول‌ اثم‌. یعنی‌ گرفتار گناه‌ کارانه‌ ‌که‌ اعم‌ ‌از‌ دروغ‌ پردازی‌ و تهمت‌ و تحریف‌ حقائق‌ و امثال‌ ‌آن‌ باشد و ‌از‌. اکل‌ سحت‌. یعنی‌ حرامخواری‌ نهی‌ نکرده‌ و باز نداشته‌اند.

بدیهی‌ ‌است‌ این‌ نکوهش‌ و تقبیح‌ اختصاص‌ ‌به‌ علمای‌ یهود ندارد و نه‌ اختصاص‌ ‌به‌ علمای‌ نصاری‌ دارد. بلکه‌ علمای‌ جامعه اسلامی‌ و ‌به‌ طور کلی‌ علمای‌ دینی‌ ‌را‌ شامل‌ می‌شود. بنا بر ‌آن‌، علمای‌ دینی‌ جامعه اسلامی‌ هم‌ اگر ‌در‌ برابر رویه‌ و سیاست‌ ستم‌ کاران‌ ساکت‌ بنشینند مورد نکوهش‌ و تقبیح‌ خدا قرار می‌گیرند این‌ امر فقط مربوط ‌به‌ سلف‌ و نسل‌ گذشته‌ نیست‌، نسلهای‌ گذشته‌ و آینده‌ ‌در‌ این‌ حکم‌ یکسانند

حضرت‌ امیر (ع‌) این‌ موضوع‌ ‌را‌ با استناد ‌به‌ قرآن‌ ذکر فرموده‌ ‌که‌ علمای‌ جامعه اسلامی‌ هم‌ عبرت‌ بگیرند و بیدار شوند و ‌از‌ ادای‌ وظیفه امر ‌به‌ معروف‌ و نهی‌ ‌از‌ منکر باز نایستند و ‌در‌ برابر هیئتهای‌ حاکمه ستمگر و منحرف‌ سکوت‌ ننمایند  .حضرت‌ با استشهاد ‌به‌ آیه. ‌لو‌ ‌لا‌ ینهاهم‌ الربانیون‌ .. دو نکته‌ ‌را‌ گوشزد فرموده‌ ‌است‌:

این‌ ‌که‌ سهل‌ انگاری‌ علما ‌در‌ وظائف‌، ضررش‌ بیش‌ ‌از‌ کوتاهی‌ دیگران‌ ‌در‌ انجام‌ همان‌ وظائف‌ مشترک‌ ‌است‌. چنانکه‌ هر گاه‌ یک‌ بازاری‌ کار خلافی‌ بکند ضررش‌ ‌به‌ خود او می‌رسد، لیکن‌ اگر علماء ‌در‌ وظیفه‌ کوتاهی‌ کردند مثلا ‌در‌ برابر ستمگران‌ سکوت‌ نمودند ضررش‌ متوجه‌ اسلام‌ می‌شود، و اگر ‌به‌ وظیفه‌ عمل‌ کردند و ‌آن‌ جا ‌که‌ باید صحبت‌ کنند سکوت‌ نکردند نفع‌ ‌آن‌ برای‌ اسلام‌ ‌است‌.

 2 با این‌ ‌که‌ باید ‌از‌ همه اموری‌ ‌که‌ مخالف‌ شرع‌ ‌است‌ نهی‌ کرد ‌روی‌. قول‌ اثم‌. یعنی‌ دروغ‌ پردازی‌. و اکل‌ سحت‌. یعنی‌ حرامخواری‌ تکیه‌ کرده‌ ‌است‌ تا بفهماند ‌که‌ این‌ دو. منکر. ‌از‌ همه منکرات‌ خطرناکتر ‌است‌ و بایستی‌ بیشتر مورد مخالفت‌ و مبارزه‌ قرار گیرد.

 چون‌ گاهی‌ گفتار و تبلیغات‌ دستگاههای‌ ستمگر بیش‌ ‌از‌ کردار و سیاستشان‌ برای‌ اسلام‌ و مسلمین‌ ضرر دارد و غالبا حیثیت‌ اسلام‌ و مسلمین‌ ‌را‌ ‌به‌ مخاطره‌ می‌اندازد. خداوند نکوهش‌ می‌کند ‌که‌ چرا ‌از‌ گفتار نادرست‌ و تبلیغات‌ گناه‌ کارانه ستم‌ کاران‌ جلوگیری‌ نکردند؟ چرا ‌آن‌ مردی‌ ‌را‌ ‌که‌ ادعا کرد ‌من‌. خلیفه‌ اللّه‌. هستم‌ و آلت‌ مشیت‌ الهی‌ هستم‌ و احکام‌ خدا همین‌ گونه‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌من‌ اجرا می‌کنم‌، عدالت‌ اسلامی‌ همین‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌من‌ می‌گویم‌ و اجرا می‌کنم‌ ‌در‌ صورتی‌ ‌که‌ اصولا عدالت‌ سرش‌ نمی‌شد تکذیب‌ نکردند؟ این‌ گونه‌ سخنان‌. قول‌ اثم‌. ‌است‌، این‌ حرفهای‌ گناه‌ کارانه‌ ‌را‌ ‌که‌ ضرر زیادی‌ برای‌ جامعه‌ دارد چرا جلوگیری‌ نکردند؟ ظلمه‌ ‌را‌ ‌که‌ حرفهای‌ نامربوط زدند، خیانتها مرتکب‌ شدند، بدعتها ‌در‌ اسلام‌ گذاشتند، ضربه‌ ‌به‌ اسلام‌ زدند چرا نهی‌ نکردند و ‌از‌ این‌ گناهان‌ باز نداشتند؟

اگر کسی‌ احکام‌ ‌را‌ ‌آن‌ طور ‌که‌ خدا راضی‌ نیست‌ تفسیر کرد. بدعتی‌ ‌در‌ اسلام‌ گذاشت‌ ‌به‌ اسم‌ این‌ ‌که‌ عدل‌ اسلامی‌ چنین‌ اقتضا می‌کند احکام‌ خلاف‌ اسلام‌ ‌را‌ اجرا کرد، بر علماء واجب‌ ‌است‌ ‌که‌ اظهار مخالفت‌ کنند. هر گاه‌ اظهار مخالفت‌ نکنند مورد لعن‌ خدا قرار می‌گیرند، و این‌ ‌از‌ آیه شریفه‌ پیداست‌، و نیز ‌در‌ حدیث‌ ‌است‌ ‌که‌. إِذا ظَهَرَت‌ِ البِدَع‌ُ فَلِلعالِم‌ِ أن‌ یُظهِرَ عِلمَه‌ُ؛ و إلّا فَعَلَیه‌ِ لَعنَةُ اللّه‌ِ. چون‌ بدعتها پدید آید بر عالم‌ واجب‌ ‌است‌ ‌که‌ علم‌ (دین‌) خویش‌ ‌را‌ اظهار کند و گر نه‌ لعنت‌ خدا بر او خواهد بود.

خود اظهار مخالفت‌ و بیان‌ تعالیم‌ و احکام‌ ‌که‌ مخالفت‌ بدعت‌ و ظلم‌ و گناه‌ می‌باشد مفید ‌است‌، چون‌ سبب‌ می‌شود عامه مردم‌ ‌به‌ فساد اجتماعی‌ و مظالم‌ حکام‌ خائن‌ و فاسق‌ ‌ یا ‌ بی‌ دین‌ پی‌ برده‌ ‌به‌ مبارزه‌ برخیزند و ‌از‌ هم‌کاری‌ با ستم‌ کاران‌ خودداری‌ نمایند و ‌به‌ ‌عدم‌ اطاعت‌ ‌در‌ برابر قدرتهای‌ حاکمه فاسد و خائن‌ دست‌ بزنند. اظهار مخالفت‌ علمای‌ دینی‌ ‌در‌ چنین‌ مواردی‌ یک‌. نهی‌ ‌از‌ منکر. ‌از‌ طرف‌ رهبری‌ دینی‌ جامعه‌ ‌است‌ ‌که‌ موجی‌ ‌از‌. نهی‌ ‌از‌ منکر. و یک‌ نهضت‌ مخالف‌ و. نهی‌ ‌از‌ منکر. ‌را‌ ‌به‌ دنبال‌ می‌آورد، نهضتی‌ ‌را‌ ‌به‌ دنبال‌ می‌آورد ‌که‌ همه مردم‌ دین‌ دار و غیرتمند ‌در‌ ‌آن‌ شرکت‌ دارند، نهضتی‌ ‌که‌ اگر حکام‌ ستم‌ کار و منحرف‌ ‌به‌ ‌آن‌ تسلیم‌ نشوند و ‌به‌ صراط مستقیم‌ رویه اسلامی‌ تبعیت‌ ‌از‌ احکام‌ الهی‌ باز نیایند و بخواهند...

۰ نظر ۱۷ بهمن ۹۲ ، ۱۸:۵۲
وبلاگ صالحین مسجد(با محوریت بینش مطهر)


بسم الله الرحمن الرحیم
از آنجا که هر ساله برای بازشناسی و چرایی انقلاب شکوهمند اسلامی فرصتی به نام دهه ی فجر ایجاد شده است؛  جلسه‌های صالحین بسیج در این مسیر پیشتاز واکاوی مباحثه‌ای تاریخ انقلاب اسلامی می‌تواند باشد.

دانلود عکس و پوسترهای مربوط به دهه فجر و 22 بهمن

در جلسه‌ی صالحین جمعه شب که شب دوازدهم بهمن 92 بود، کتاب ریشه های انقلاب ایران نوشته‌ی پروفسور نیکی آر. کدی استاد تاریخ دانشگاه کالیفرنیا توسط یکی از اعضاء به صورت گرته‌برداری مطرح شد که گرچه  حق مطلب را برای باز شناسی انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن ادا نمی‌کرد، اما تلنگری برای دوستان انقلاب اسلامی بود تا به تحقیق و جستجو بپردازند تا انقلاب و ریشه‌های آن را آنگونه که بود بشناسند و معرفی کنند.

در جلسه صالحین گرچه جسته و گریخته حاشیه‌هایی به دیدگاه های نویسنده زده می شد، اما تابوی محقق و استاد دانشگاه بودن این نویسنده‌ی زن آمریکایی سایه بر حاشیه‌ها می‌انداخت و همچنان او تحسین و تمجید می‌شد.
دوستی که به معرفی کتاب می‌پرداخت چنان او را معرفی می‌کرد که انگار روژه گارودی است.
بله روژه‌گارودی که در مهد لیبرالیسم و به اصطلاح آزادی خواهی فرانسه به خاطر پرده‌برداری از رازهای هلوکاست دروغین صهیوننیسم جهانی، محاکمه و زندانی شد.

با معرفی خانم کدی نویسنده‌ی ریشه های انقلاب ایران پیش از معرفی کتاب در مخاطب بذر اعتماد به قلم و دیدگاه او کاشته شد.
وقتی معرفی کتاب و برداشت های نویسنده از زمینه های انقلاب مطرح شد، معلوم شد که آن چنان هم که باید انقلاب را نشناخته است.

مهمترین نکته‌ای که در جلسه‌ی صالحین به عنوان نقد بر دیدگاه های نویسنده مطرح شد؛ اعتقاد به امام دوازدهم و انتظار فرج و ظهور آن عدالت گستر جهانی بود.
او نگفته بود که در بینش اعتقادی مسلمانان، انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است.

پیش از جلسه‌ی صالحین  مطلبی را از کتاب پیرامون انقلاب اسلامی نوشته‌ی متفکر شهید استاد مرتضی مطهری را متناسب با بحث هفتگی آسیب شناسی  امر به معروف و نهی از منکر آماده کرده‌بودم؛ اما در این جلسه، به خاطر بحث‌های دهه‌ی فجر مطرح نشد.
البته آنچه در جلسه می‌گذشت، چیزی نبود جز شرح و بسط و تحلیل بزرگترین نهی از منکر عصر ما که نفی سلطه ی اجانب و طاغوت‌ها بود.
آری حرکت امام خمینی چیزی جز نفی طاغوت‌ها و خوی استکباری آنها نبود.  و این خود در راستای امر به معروف و نهی از منکر بود.

به هرحال
این بگو مگوهای جلسه صالحین بهانه ای برای تحقیق در مورد ریشه های انقلاب شد.

نتیجه ی این پزوهش و جستجو در فضای مجازی این شد که صفحاتی از وب را برای پژوهشگران تارسخ انقلاب اسلامی معرفی کنم.
ابتدا شما را دعوت می کنم به مطالعه کتابی از استاد شهید مطهری
کتاب آینده انقلاب اسلامی ایران
دیباچه ی این کتاب که با شعری از مطهری برای انقلاب شروع شده است، مزین به متن خیر مقدم او به رهبر کبیر انقلاب اسلامی است که در روز دوازدهم بهمن 57 در بهشت زهرا توسط خود ایشان قرائت شد.

فهرست مطالب این کتاب هم به قرار زیر است:
Skip Navigation Links.
شناسه کتاب
Expand دیباجه دیباجه
Expand اهداف روحانیت در مبارزات*  اهداف روحانیت در مبارزات*
Expand مفهوم آزادی عقیده مفهوم آزادی عقیده
Expand تحلیل انقلاب ایران (1) تحلیل انقلاب ایران (1)
Expand تحلیل انقلاب ایران (2) تحلیل انقلاب ایران (2)
Expand آینده انقلاب اسلامی ایران آینده انقلاب اسلامی ایران
Expand بخش ضمیمه: آزادی عقیده بخش ضمیمه: آزادی عقیده

این شما و این هم فرصتی برای مطالعه ریشه های انقلاب از زبان ایدئولوگ بزرگ انقلاب اسلامی که حضرت امام خمینی آثارش را بدون استثنا مفید برای جوانان معرفی کرده اند.

و اما ریشه های انقلاب از زبان دیگران هم خود دنیایی است که مطالعه ی آن خیلی مفید است.
همین کتاب ریشه های انقلاب ایران نوشته ی پروفسور نیکی آر. کدی استاد تاریخ دانشگاه کالیفرنیا
از نمونه های این مورد است.

برای مطالعه بقیه ی این تحقیق روی ادامه ی مطلب کلیک بفرمایید
۰ نظر ۱۶ بهمن ۹۲ ، ۱۴:۲۴
وبلاگ صالحین مسجد(با محوریت بینش مطهر)